Att bo i brf

Att köpa bostadsrätt är troligtvis ett av de största, och dyraste, besluten vi tar i livet. En vanlig missuppfattning är att man bara äger och ansvarar för sin egen lägenhet men precis som namnet ”bostadsrättsförening” antyder så innebär det också att du är delägare i fastigheten och dess kringmiljö – alltså föreningens tillgångar och skulder. Det är ett ägande som ger både rättigheter och skyldigheter.

Vad gör styrelsen?

Vi i styrelsen är bostadsrättsföreningens företrädare och ansvarar för föreningens ekonomi och den löpande verksamheten. Styrelsen skall också verkställa det som föreningsstämman beslutar. Styrelsen väljs av medlemmarna vid den ordinarie stämman, som där också utser revisorer och valberedning. Bara myndiga medlemmar eller personer som tillhör bostadsrättshavares familjehushåll och som är bosatta i föreningens hus är valbara till styrelsen.

Vad händer om ingen vill sitta i styrelsen?

Utan styrelse – ingen förening. Så enkelt är det. Om en bostadsrättsförening saknar styrelse likvideras föreningen och vi förlorar våra insatser. Det är därför det är så viktigt att det finns en styrelse, det innebär att alla måste dra sitt strå till stacken.

Vad är en stämma och varför ska jag gå på den?

I en bostadsrättsförening råder demokrati. En gång varje år hålls en föreningsstämma där de boende
väljer styrelse och revisor. Stämman är föreningens högsta beslutande organ. Varje medlem har en röst och rätt att lämna in motioner med förslag på sådant du tycker föreningen borde uppmärksamma eller ändra. Ju större engagemang du visar i bostadsrättsföreningens angelägenheter, desto bättre blir gemenskapen och trivseln.

Vad gör valberedningen?

Valberedningens roll är att till föreningsstämman föreslå valbara och lämpliga kandidater som stämman ska välja. Valberedningen är viktig i alla demokratiska organisationer. Man är det ”organ” som mottar medlemmarnas kandidatnomineringar och som opartiskt arbetar fram förslag till stämmobeslut om ny styrelse.

Vad går våra avgifter till?

Precis som hyresgäster betalar hyra, måste vi som har en bostadsrätt betala en så kallad årsavgift. I vår förening är avgiften uppdelad i tolv delar så att inbetalningar görs varje månad. Årsavgiften ska täcka föreningens kostnader för drift och underhåll av fastigheten (vatten, värme, sophantering, fastighetsskötsel mm) och dessutom räntor och amorteringar på lån. Föreningen är också skyldig att regelbundet sätta undan pengar för underhåll och reparation av fasader, trappor, stamledningar, avlopp med mera.

Hur får vi ner våra kostnader?

Styrelsen försöker hela tiden hitta sätt att hålla föreningens kostnader nere. I det ingår att exempelvis se över avtal vi har med andra aktörer (ex vatten och värme) och omförhandla föreningens lån. Men en stor del handlar också om att föreningens medlemmar måste hjälpa till att hålla ordning i och runt fastigheterna, delta på städdagar och ställa upp med de kunskaper man har inom olika områden. Varje sak som styrelsen inte har kunskap om eller klarar av själva måste föreningens förvaltare Fasteko hjälpa till med vilket kostar. Så engagera dig och visa vad du kan så håller vi kostnaderna nere och värdet på lägenheterna höjs!